ANALYSE – Afgelopen maandag hield de Californische maker van elektrische auto’s Tesla een presentatie voor investeerders over de technologie van zelfrijdende auto’s. Die technologie ontwikkelt zich snel.
De belangrijkste boodschap: Tesla heeft in de jaren dat het zich bezighoudt met zelfrijdende auto’s hard gewerkt aan een indrukwekkende boordcomputer die enorme hoeveelheden visuele informatie kan verwerken.
Het bedrijf maakt daarbij gebruik van het netwerkeffect: er rijden over de hele wereld inmiddels veel Tesla’s rond die constant informatie verwerken. Al die informatie stelt de systemen van Tesla in staat om zichzelf snel te verbeteren en dus makkelijker visuele informatie te interpreteren. Zo kan het de beperkingen van de visuele technologie overwinnen.
Andere bedrijven die zich met technologie voor zelfrijdende auto’s bezighouden, zoals Waymo en General Motors lukte dat nog niet. Zij laten de boordcomputers van hun auto’s omgaan met ingewikkelde situaties met behulp van lasers in de auto. Die sensortechnologie wordt lidar genoemd.
Tesla’s topman Elon Musk denkt dat lidar geen toekomst heeft en dat de technologie van Tesla beter is. Het zal nog even duren voordat we weten of hij gelijk krijgt, maar één ding is duidelijk: de manier waarop onze ogen met onze hersenen communiceren tijdens het rijden is ongelofelijk ingewikkeld.
De technologie van Tesla is ook zeer complex en moet zich dus gaan bewijzen.
Autorijden: de mens heeft minimaal 16 jaar visuele training
Dat computers moeite hebben om de visuele intelligentie van de mens na te bootsen, is logisch als je bedenkt dat kinderen, voordat ze hun rijbewijs halen, al hun hele leven oefenen met het verwerken van visuele informatie. Ze gooien over met een bal, leren fietsen en leren van hun ouders waar ze op moeten letten in het verkeer.
Vervolgens hebben mensen nog ongeveer 40 uur aan lessen nodig om te kunnen autorijden, en zelfs dan halen ze lang niet allemaal in één keer hun rijbewijs.
Probeer al die kennis en oefening maar eens in technologie te stoppen.
Autorijden is niet een vaardigheid die op zichzelf staat. Als je leert autorijden bouw je voort op jaren aan oefenen met andere dingen. Daarnaast zijn mensen een stuk beter dan computers in het omgaan met onverwachte situaties.
Een computer zal op de weg soms dingen tegenkomen die hij nooit eerder heeft gezien en zal het dan moeilijk vinden om met een goede oplossing te komen. Mensen kunnen op dat soort momenten makkelijker improviseren.
Tesla pakt die uitdagingen aan door te doen alsof één superchauffeur alle auto's aanstuurt. Een mens zou dat natuurlijk niet kunnen, maar een computer wel.
Tesla wil dus een soort oneindige real-time simulatie maken waar alle auto's aan kunnen bijdragen en van kunnen profiteren. Gaat het werken? Misschien.
En als het werkt, kan Tesla die technologie dan gebruiken om een bedrijf op te bouwen dat verder gaat dan alleen het verkopen van auto's? De tijd zal het leren.